خستگی چشم یا آستنوپی چیست؟

خستگی چشم یا آستنوپی چیست؟

آستنوپی بیشتر به عنوان خستگی چشم شناخته می شود.

این یک بیماری شایع است که هنگامی رخ می دهد که چشمان شما به دلیل استفاده شدید خسته می شود. خیره شدن به مدت طولانی به صفحه نمایش رایانه یا تلاش برای دیدن در نور کم از دلایل عمده آن است.

بیشتر اوقات ، خستگی چشم جدی نیست و پس از استراحت دادن به چشمانتان برطرف می شود. اما گاهی اوقات ، خستگی به یک مشکل اساسی بینایی ، مانند آستیگماتیسم یا دور بینی (دور بینی) مربوط می شود.علائم خستگی چشم

علائم خستگی چشم بسته به علت و هرگونه مشکل زمینه ای چشم می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شایعترین علائم عبارتند از:

درد در اطراف چشم

سردردی که ممکن است با استفاده بسیار زیاد از چشم شما تشدید شود

چشمهای خشک یا آبریزشده

تاری دید

چشم های سوزان ، دردناک یا خسته

حساسیت به نور

سخت بودن باز نگه داشتن چشم

سرگیجه

طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا ، برخی از افراد علائم رفلکس ناشی از آسم را نیز تجربه می کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

میگرن

حالت تهوع

کشیدن شدن عضلات صورت

دلایل خستگی چشم

استفاده طولانی مدت از رایانه و دستگاه های دیجیتال به چنان علت رایجی در ابتلا به بیماری آسم تبدیل شده است که به “سندرم بینایی رایانه” یا “خستگی چشم دیجیتال” نام گرفته است.

همراه با خیره شدن به صفحه نمایش برای مدت طولانی ، سایر دلایل خشکی چشم عبارتند از:

مطالعه برای مدت طولانی

خیره شدن برای دیدن در محیط تاریک

رانندگی در مسافت های طولانی

قرار گرفتن در معرض نور شدید یا تابش خیره کننده

انجام فعالیت های نیازمند تمرکز شدید

استرس یا خستگی

قرار گرفتن در معرض هوای خشک متحرک، مانند فن، تهویه هوا یا بخاری

شرایط زمینه ای چشم، مانند خشکی چشم یا بینایی اصلاح نشده

بیشتر اوقات، با ایجاد چند تغییر در محیط و سبک زندگی، می توان بیماری خستگی چشم را درمان کرد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در درمان خستگی چشم در خانه آورده شده است.

میزان روشنایی خود را تنظیم کنید

داشتن نور کافی در هنگام انجام بعضی کارها مانند خواندن یا دوختن می تواند به کاهش فشار و خستگی چشم کمک کند. منبع نور خود را هنگام انجام هر نوع کار در پشت سر خود قرار دهید و آن را طوری قرار دهید که نور مستقیم به سمتی که روی آن تمرکز دارید هدایت شود.

اگر روی میز کار می کنید یا مشغول مطالعه هستید قرار گرفتن چراغ روبروی شما و تابش نور مستقیم به میز بهترین حالت است. نکته اصلی داشتن نور کافی بدون تابش مستقیم آن به چشمان شماست.

اگر در حال تماشای تلویزیون هستید ، وجود نور ملایم یا کم در اتاق برای شما راحت تر خواهد بود.

زمان خیره شدن به صفحه نمایش را دقیق تر تنظیم کنید.

محدود کردن مدت زمانی که شما روی صفحه رایانه یا دستگاه دیجیتال متمرکز هستید ، می تواند تا حد زیادی در بهبود علائم خستگی چشم کمک کند. همراه با محدود کردن زمان خیره شدن به صفحه ، موارد زیر را هنگام کار با رایانه یا استفاده از دستگاه دیجیتال امتحان کنید:

با استفاده از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استراحت کنید و به یک جسم در فاصله ۲۰ متری، به مدت ۲۰ ثانیه ،هر ۲۰ دقیقه خیره شوید.

از صفحه نمایش رایانه به اندازه طول یک دست فاصله داشته باشید.

صفحه نمایش خود را طوری تنظیم کنید که نگاهتان کمی به سمت پایین باشد.

برای کاهش تابش خیره کننده هنگام مشاهده صفحه نمایش شیشه ای، از روکش های صفحه مات استفاده کنید.

تنظیمات صفحه نمایش خود را تنظیم کنید ، از جمله روشنایی ، کنتراست و اندازه آن، به طوری که دیدن صفحه نمایش آسان تر باشد.

استراحت کنید

هنگامی که چشم شما بیش از حد و بدون وقفه به چیزی متمرکز می شود ، بیماری خستگی چشم رخ می دهد. چه در حال مطالعه ، استفاده از کامپیوتر یا رانندگی باشید، استراحت دوره ای مهم است. به طور متناوب از صفحات نمایش یا برگه ها دور شوید و هنگام رانندگی طولانی به چشمان خود استراحت دهید.

از اشک مصنوعی استفاده کنید

اشک های مصنوعی بدون نسخه (OTC) باعث روان شدن چشمان شما می شود که می تواند خشکی چشم ناشی از خستگی را تسکین داده یا از آن جلوگیری کند. از آنها استفاده کنید حتی اگر چشمان شما قبل از نشستن برای کار با رایانه یا کارهای مشابه دیگر احساس خوبی داشته باشد.

اشک های مصنوعی را می توانید از طریق اینترنت یا سایر داروخانه ها خریداری کنید. به دنبال قطره های خشکی چشمی باشید که حاوی مواد نگهدارنده نیستند. این مواد می توانند به دفعات مورد نیاز شما استفاده شوند و حاوی مواد شیمیایی که باعث تحریک بیشتر چشم شما می شوند، نیستند.

کیفیت هوای فضای خود را بهبود ببخشید

ایجاد تغییر در کیفیت هوا در محیط اطراف خود مانند استفاده از مرطوب کننده می تواند از خشکی چشم جلوگیری کند. از دمیدن مستقیم هوا به صورت خودداری کنید. این کار را می توانید با دوری از منافذ گرما و تهویه مانند کانال های کولر انجام دهید. هم چنین هنگام رانندگی نیز جهت کانال های کولر را به دور از صورت خود قرار دهید.

درمان پزشکی برای خستگی چشم

در موارد شدید و یا هنگامی که علت خشکی چشم به یک بیماری زمینه ای مربوط می شود نیاز به درمان از طریق مراجعه به پزشک است. در صورت مشاهده مشکلی در بینایی و یا ادامه بیماری آسم حتی پس از کاهش مدت زمان خیره شدن به صفحه نمایش و اقدامات دیگر برای استراحت چشم ، به چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان پزشکی برای خستگی چشم و علائم مربوط به آن بستگی به علت آن دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عینک

لنزهای تماسی

جراحی انکساری

قطره چشمی

جلوگیری از خستگی چشم

بهترین راه پیشگیری از خستگی چشم محدود کردن فعالیت هایی است که باعث خستگی چشم می شوند. این کار را می توانید با استراحت دادن منظم هنگام انجام کارهایی که نیاز به تمرکز شدید دارند مانند مطالعه، رانندگی یا خیره شدن به صفحه رایانه، انجام دهید.

زمانی که صرف خیره شدن به صفحه نمایش یا یک دستگاه دیحیتال می کنید را در صورت امکان کاهش دهید.

انجام معاینات منظم چشم نیز برای تشخیص و درمان هرگونه تغییرات در بینایی یا سایر مشکلات چشم مهم است. معاینه اولیه چشم در سن ۴۰ سالگی توصیه می شود ، این زمانی است که علائم اولیه بیماری چشم یا تغییرات بینایی به احتمال زیاد رخ می دهد. قبل از آن در صورت مشاهده تغییر در بینایی یا بیماری چشمی ، معاینه چشم را انجام دهید.

افرادی که به دلیل دیابت یا فشار خون بالا در معرض خطر ابتلا به بیماری چشمی هستند نیز باید زودتر به چشم پزشک یا چشم پزشک مراجعه کنند.

منبع: healthline

آیا این مطلب مفید بوده است ؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.