چگونه با مدیتیشن و مراقبه به آرامش برسیم

مراقبه و مدیتیشن روشی است که انسان را به آرامش می رساند و ذهن انسان را از استرس و ناآرامی ها رها می کند امروزه مراقبه بسیار مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است زیرا همه مردم به دنبال راهی برای رسیدن به آرامش و سکون هستند.

انواع مراقبه

آرامش برای ذهن و بدن لازم و ضروری است زیرا با داشتن ذهنی آرام و بدنی سالم و متعادل می توانیم به تمامی اهداف خود برسیم زیرا آرامش، تمرکز و تعالی به وجود می آورد. شاید در زمان های قبل تر مراقبه را نوعی فرقه مذهبی می دانستند و به آن توجه نمی کردند اما زمانی که آگاهی و درک انسان رو به رشد و پیشرفت رفت و راجع به هر چیزی شروع به تحقیق و تفحص کرد، در مورد مراقبه و مدیتیشن به نتایج قابل توجهی دست یافت.

مدیتیشن روشهای مختلفی دارد هر کسی می تواند در روز به هر یک از آنها بپردازد یا می تواند نوعی از مراقبه را انتخاب کند و همان را روزانه تکرار کند. باید به این نکته توجه کنیم که شاید از نظر عملکرد بین انواع مراقبه فرق باشد اما هدف نهایی در انجام آن یکی هست یعنی همان به آرامش رسیدن و جدایی از استرسها و اضطرابها.

نکته مهم اینجاست که باید بتوانید با نوعی که انتخاب کرده اید ارتباط برقرار کنید با تکرار در چند روز متوجه می شوید که آیا این نوع مراقبه در شما اثر مثبت دارد یا خیر یا شاید باید نوع انجام آن را تغییر دهید.

۱ – مراقبه تمرکز بر روی تنفس

این نوعی مراقبه آرامش بسیار زیادی به شما می دهد در جای آرامی چهار زانو نبشینید و شروع به کشیدن چند نفس عمیق بکنید و وقتی این کار را انجام می دهید به صدای نفسهای عمیق گوش دهید و تمامی تمرکز خود را بر روی دم و بازدم عمیق بگذارید سپس نفسهای آرام بکشید و باز هم فقط بر روی تنفس خود متمرکز باشید و از حواستان در طول انجام تمرین مراقبه جای دیگری رفت دوباره به نفس خود بازگردید و تمامی توجه و آگاهی خود را به تنفستان دهید. این تمرین را می توانید از سه دقیقه در روز شروع کنید و بعدها این زمان را بیشتر کنید.

۲ – مراقبه تصویرسازی و تلقین ذهنی

در نوع مراقه و مدیتیشن در جای آرامی قرار می گیرید و تصویری آرامشبخش را در ذهن خود ترسیم می کنید می تواند تصویر یک دریا باشد یا جنگل حتی می توانید از فایلهای تمرینی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید و با صدای صوت شخص دیگری که برای شما تصویر سازی را انجام می دهد خود را به آرامش او بپسارید در این نوع مدیتیشن تمامی افکار و اندیشه های استرس زا در شما از بین می رود و شما به آرامش می رسید حتی ذهن شما در زمینه این فایلها برای رسیدن به آرامش شرطی می شود.

۳ – مراقبه ساختاری بیرونی

در این نوع مراقبه می تواند از شی بیرونی استفاده کنید جسمی مثل شمع روشن یا هر چیز دیگر، شمع را در مقابل خود روشن می کنید و چهار زانو می نشینید تمامی تمرکز و آگاهی خود را به شمع می دهید و چشمان خود را می بندید و بعد شمع را مجسم می کنید دوباره چشمانتان را باز می کنید و به شمع نگاه می کنید و دوباره چشمها را می بندید این کار سبب می شود که تمرکز شما بر روی یک موضوع بالا برود و به تمامی ابعاد یک موضوع دقت می کنید و تمرکز و توجه شما بر روی کارهایی که انجام می دهید بالا می رود.

۴ – مراقبه ساختاری درونی

این نوع مراقبه شامل مدیتیشن حباب، نیلوفر آبی هزار برگ، ذکر یامانترا، روش تراوا، سماع صوفیان، پناهگاه امن و …. می باشد که در تمامی قسمت های این نوع مراقبه آرامش را تجربه خواهید کرد.

۵ – ذکر مانتراها

در این نوع مراقبه می توانید از ذکر مانتراها استفاده کنید مثلا یکی از این مانتراها صدای اوم هست که می توانید در طول مراقبه برای ایجاد تمرکز هر چه بیشتر این کلمه را بگویید و تمامی توجه و آگاهی خود را به آن بدهید.

۶ – مراقبه عشق و محبت

این مراقبه بیشتر برای کسانی است که دچار خشم یا افسردگی هستند در این نوع مراقبه می توانید به عشق و محبت و احساس فکر کنید و تمامی تمرکز خود را بر روی چیزهایی بگذارید که احساس شما را به غلیان می اندازند می تواند به عشق به خودتان یا عشق به خداوند یا عشق به هر چیز دیگری متمرکز باشید. در این نوع مراقبه حس و حال شما به سرعت خوب می شود و به آرامش می رسید.

۷ – مراقبه چاکراها

همان طور که  قبلا در مقاله چاکرا چیست توضیح دادیم می دانیم چاکرا ها مراکز انرژی بدن هستند که از هاله اطراف انسان یا همان انرژی حیات، انرژی و توانایی لازم بدن را می گیرند اما اگر در این چاکراها توازن و هماهنگی از بین برود سیستم بدن درست کار نمی کند و آرامش و توازن انسان از بین می رود و اختلال در زندگی به وجود می آید اما وقتی مراقبه پاکسازی چاکراها را انجام می دهیم می توانیم این چاکراها را فعال کنیم و به آرامش و سکون برسیم.

۸ – روشهای عملی مراقبه

گاهی اوقات تمرکز به صورت انجام یک کار و فعالیت مثل قالی بافی موسیقی تیراندازی و …می باشد وقتی شخص تمامی تمرکز خود را به یک موضوع داده و در حال آرامش گرفتن هست در واقع در حال مراقبه و گرفتن انرژی از سمت کائنات می باشد.

نکته آخر:

انواع مراقبه هایی که گفته شد ممکن است در برخی بخشها با نامهای دیگری نیز عنوان شوند مثل مراقبه دادن یا مراقبه چی کونگ و یا …که هر یک در قسمت بالا با اسمهای دیگر خود گفته شد.

منبع سایت متا راز

آیا این مطلب مفید بوده است ؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.