۳ قدم برای ایجاد یک چک لیست انگیزشی و افزایش بهره‌ وری روزانه

بصورت کاملا شفاف و واضح بگویم که قبلا فکر می‌کردم ذهن قدرتمند ما به راحتی از پس مدیریت کار‌ها بر می‌آید و هیچ نیازی به ایجاد یک چک لیست و هدف گذاری مشخص وجود ندارد. اما حقیقت ماجرا کاملا متفاوت است، ما برای انجام هر کاری حتی کوچک نیاز به داشتن برنامه و هدف مشخص داریم. صادقانه بگویم، الان اصلا نمیتوانم باور کنم چطور قبلا کار انجام می‌دادم و اصلا چقدر کاری که انجام می‌دادم در راستای اهدافم بود.

در ادامه این مقاله نحوه ایجاد یک چک لیست را که به شما احساس سرزنده بودن و شادابی بدهد، بدون توجه به اینکه در کجای زندگی هستید، چه سنی دارید و با چه روحیه مشغول کار و زندگی هستید، توضیح خواهم داد. برای اینکه به من و این روش اعتماد کنید، من ۱۰ روز با این روش و ایجاد چک لیست زندگی کردم و ۱۰ روز بدون این روش، در ادامه نتایج این تجربه را برای شما بازگو خواهم کرد. با این حال در یک جمله باید بگویم وجود چک لیست حتی در روزهایی که حس خوبی نداشتم به من قدرت اراده و احساس هدفمند بودن را داده است.

در زیر نحوه ایجاد یک چک لیست خوب را در ۳ مرحله آسان مشاهده می‌کنید.

مهمترین قانون برای عمل به چک لیست ابتدا ایجاد آن در شب قبل یا صبح، قبل از هر کاری است و پایبندی ۱۰۰ درصد به آن، که مهمترین بخش اجرایی یک چک لیست است.

۱-   تعیین کنید در چه حالت روحی قرار دارید( با خودتان کاملا صادق باشید!)

برای هر چک لیستی که ایجاد می‌کنید، باید حداقل هدفی بلند پروازانه در نظر بگیرید. با این حال، بسته به اینکه در چه موقعیتی از زندگی هستید و چه روحیاتی دارید این اهداف میتواند بسیار جاه طلبانه باشد مثل ایجاد یک کسب و کار جدید و یا خیلی دم دستی و سطحی مثل بلند شدن از رخت و خواب یا تمیز کردن خانه که میتوانند عنوان اهداف چک لیست شما تعریف شوند.

همه ما در زندگی حالات مختلفی را تجربه می‌کنیم، گاهی خیلی پر شور و با انرژی و بعضی از روزها هم خیلی غمگین و خسته هستیم. در چک لیست ایجاد شده باید روحیات مختلفی که داریم را مد نظر قرار دهید. شما نمیتوانید با یک روحیه غمگین و افسرده دنبال اهداف بلند پروازانه باشید، واقع بین بودن و درک حالات شخصی مهمترین بخش ایجاد چک لیست درست است. از خود سوال کنید آیا روحیه قوی و فوق العاده بلند پروازانه ای دارید و یا نیمه بلند پروازانه، هیچ پاسخ غلطی وجود ندارد تفاوت فقط در نحوه نگرش و شناخت شما از خود است.

۲-با توجه به مرحله شماره یک مجموعه وظایف خود را تعریف کنید

هدف نهایی هر چک لیستی ایجاد ساختار درست و منظم به زندگی شماست نه ایجاد محدودیت. طبق گفته بیشتر متخصصین در زمینه بهداشت روان همواره سعی کنید بیشتر از ۷ کار و وظیفه در چک لیست خود قرار ندهید، در واقع بیش از حد خود را تحت فشار قرار ندهید چرا که وجود فشار بیش از حد باعث ناکارآمدی چک لیست می‌شود و در نتیجه شما خیلی بی سر و صدا بعد از مدتی چک لیست را کنار خواهید گذاشت.

یک چک لیست اصولی باید شامل اهداف واقع بینانه و بلند پروازانه توامان با هم باشد. در شروع کار پیشنهاد من به شما این است که برای ایجاد انگیزه بالاتر و اینکه دچار تردید نشوید چک لیستی تهیه کنید که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از اهداف و وظایف تعریف شده در آن کاملا قابل دستیابی باشد. در واقع با رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده شما خود بزرگترین مشوق خود برای ادامه زندگی با چک لیست خواهید شد. این اهداف واقع بینانه می تواند شامل : مرتب کردن رخت و خواب، خوردن غذای سالم، تمیز کردن محیط اطراف، رسیدن به پوست و بدن خود و حتی افزایش تعداد قدم های برداشته شده در طول روز باشد. بعد از گذشت مدتی با تغییر اساسی در چک لیست حالت بلند پروازانه به چک لیست بدهید به این صورت که ۵۰ درصد از اهداف را کارهای روزمره تعریف کنید و ۵۰ درصد باقیمانده را به اهداف بلند پروازانه تر و زمانبر اختصاص بدهید. باز هم به عنوان نمونه اهداف بلند پروازانه مثل : خرید محصولات دوستدار محیط زیست، کاهش وزن، افزایش ارتباطات اجتماعی و ایجاد کسب و کار جدید می تواند باشد.

در نهایت هدف اصلی از ایجاد چک لیست این است که:

الف: ایجاد یک لیست از کارها و اهداف روزمره که باید در انتهای روز به آنها رسید.

ب: ایجاد یک لیست از اهداف بلند پروازانه ای که در سر دارید که در نهایت شما را هل دهد تا بعدا به اهداف چالش برانگیز تر برسید.

۳-در تمام طول روز مسیر خود را برای رسیدن به اهداف با چک لیست خود انطباق دهید ( همواره جایی برای از دست دادن اهداف و بخشش خود کنار بگذارید)

این بخش که در واقع ارزیابی و بررسی موقعیت خود، نام گذاری می‌شود. برای اینکه در طول زمان انگیزه خود را از دست ندهید در هنگام تکمیل اهداف خود همواره خود را با چک لیستی که دارید مقایسه کرده و نسبت پیشرفت اهداف را با چک لیست تعریف شده بسنجید. مانند هر فعالیت دیگری در زندگی(ورزش، تغذیه سالم، یادگیری و غیره) اگر بعد از مدتی با چک لیست خود احساس یکنواختی کردید و دیگر برای شما عامل انگیزشی نبود در این لحظه باید اهداف جدید و چالشی تر را به چک لیست خود اضافه کنید. بعد از گذشت مدتی کاملا شناخت خوبی از خود و توانایی‌های خود خواهید داشت در نتیجه به راحتی می‌توانید اهداف واقعی تر را در چک لیست خود بگنجانید.

در آخر دو نمونه از چک لیستی که میتوانید تهیه کنید به صورت کاملا عمومی برای شما نوشته شده است.

۱- چک لیست روزانه ( بسیار پایه‌ای ولی امیدوار کننده)
  • تخت خواب خود را مرتب کنید.
  • لباس رسمی و مرتب بپوشید-به پوشش خود احترام بگذارید( از پوشیدن لباس خواب و لباس های عرق کرده خودداری کنید)
  • دو یا چند آهنگی که به شما انگیزه می‌دهد گوش دهید
  • وارد کار شوید و کارهای روزانه خود را کامل کنید.
  • حدودا یک ساعت برای گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت وقت بگذارید.
  • ۳ وعده غذایی متعادل با رعایت رژیم سلامتی بخورید.
  • تعریف هدف آبی و رسیدن به آن( بطور مثال روزانه ۶ لیوان آب بخورید)
  • حداقل یک هدف یا شاهکار شخصی را کامل کنید. بطور مثال مشغول ایجاد یک کالا در زمینه صنایع دستی شوید.

 

۲- چک لیست روزانه ( احساس خوب- نیمه بلند پروازانه)
  • ۱۰ دقیقه به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید بدون انجام دادن هیچ کار اضافی
  • ورزش روزانه فراموش نشود(دویدن/ یوگا/ ورزشهای کششی)
  • کارهای امروز را برای کار رسمی و آمادگی برای فردا کامل کنید.
  • دو مرتبه بعد و قبل از خواب به پوست و بدن خود رسیدگی کنید.
  • محیط اطراف خود را مرتب کنید.
  • کارهای شخصی داخل خانه را انجام دهید.( لباسشویی، پخت غذا و …)

حداقل یک هدف یا شاهکار شخصی را کامل کنید. برای این چک لیست هدفی بلند پروازانه تر انتخاب کنید.

در نهایت این شما هستید که مجری چک لیست خود می باشید. اگر چک لیستی سخت گیرانه با اهدافی بسیار دور ایجاد کنید همانقدر دلزده خواهید شد که چک لیستی با اهداف بسیار دم دستی و کوتاه.

در انتخاب اهدافی که در چک لیست خود می گنجانید دقت کنید. همچنین می توانید چک لیست های خود را برای ما بصورت کامنت ارسال کرده و با هم به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بوده است ؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.